Kees Coolen (53) uit Lage Mierde maakte al veel mee in zijn leven, maar met de deelname aan de eerste Truckrun van Reusel-De Mierden kwam er een hoogtepunt bij waar hij lang over kan dromen. Samen met zo’n honderd andere deelnemers met een beperking zat hij in een van de grote cabines van een vrachtwagen. Met een tour in de voor- en een in de namiddag doorkruiste hij de Kempen. Het werd een onvergetelijke ervaring.
door Harrie Wenting
Kees, wonend bij Amarant in Lage Mierde en op doordeweekse dagen met een busje naar zijn dagbesteding in Hilvarenbeek, is wel te porren voor een evenement. Hij biljartte al ooit met Dick Jaspers en hij is fervent voetbalsupporter van zijn clubje SDO’39. Maar als hij de kans krijgt om een dag in de cabine van een echte vrachtwagen te zitten staat hij meteen op.
“Ik mag mee met een gele vrachtwagen van de Deutsche Post”, weet hij te melden. “Liever was ik met een rode vrachtwagen van Van der Heijden gegaan, want daar is een chauffeur die ik ken en waar ik al vaker mee mocht rijden.”
Maar als hij om tien uur op zondagochtend naast zijn privéchauffeur-voor-een-dag plaats neemt is zijn lach van oor tot oor. Hij zwaait naar de toeschouwers die achterblijven bij manege de Meulenhaoi in Reusel waar de start is en naar alle toeschouwers onderweg. Als de trucktour even later door de straten van Hulsel rijdt klinkt er onophoudelijk getoeter. Kees vindt het geweldig en zwaait alsof hij de koning is in de gouden koets.
Nieuwe vereniging
“Dit doen we voor een doelgroep die we zeker niet willen teleurstellen”, zegt Peer Tijssen van de organisatie. “Wij als chauffeurs vonden het bijzonder zuur dat net deze activiteit voor mensen met een beperking op andere plaatsen stil kwam te liggen”, blikt Peer terug. “De redenen dat de trucktour op andere plaatsen geen doorgang vindt zijn heel divers. Organisatorische redenen, maar ook het niet goed af kunnen dekken binnen een verzekering spelen een rol. Wij hebben nu een nieuwe vereniging opgericht en goede spelregels opgesteld om zo de risico’s te beperken. Zo mogen deelnemers alleen maar op de bijrijdersstoel zitten en nergens anders in de cabine.”
Ook Ties de Kruijf (15) meldde zich samen met zijn moeder aan de inschrijftafel in manege de Meulenhaoi en ook bij hem is de spanning van zijn gezicht te lezen. Het is voor hem de eerste keer en hij kan nog niet overzien wat hem te wachten staat. Als hij na aanmelding een kaartje met trucknummer 30 in handen gedrukt krijgt, gaat hij meteen op zoek naar de vrachtwagen die erbij hoort. “Yes, dit is een mooie”, zegt hij als hij bij een truck van Cotrans uit Reusel komt met dit nummer voor het raam. Daarna gaat hij op zoek naar de chauffeur die bij de truck hoort en als hij even later Bert Geboers (60) uit Hapert ontmoet, ontdooit hij snel. De chauffeur noemt zichzelf een hobbychauffeur die één dag per week chauffeurt, en hij ziet het als de mooiste dag van de week. “De radio hard aan en mijn eigen wereldje in de cabine. Geweldig toch?”
Als Ties even later samen met Bert in de hoge vrachtwagen stapt, zwaait zijn moeder hem uit. “Dit is wel even anders dan het busje waarmee we dagelijks naar de Grote Aard rijden”, gniffelt hij terwijl hij trots om zich heen kijkt. Hij groet nog enkele vrienden die hij kent van school en dan gaan ze op weg.
“Zodra ik de schittering in zijn ogen zie weet ik dat het goed zit”, zegt chauffeur Bert.
Tot in de puntjes geregeld
De chauffeurs van de chauffeursvereniging Reusel-De Mierden die de Truckrun organiseren hebben alles tot in de puntjes geregeld. Motoren rijden voor de colonne uit om de kruispunten af te zetten en er zijn stukken aangegeven waar niet geclaxonneerd mag worden. Ook zijn enkele delen van de route speciaal voor dit evenement tijdelijk éénrichting geworden.
Als de stoet uiteindelijk in beweging komt, valt voor even de stilte over manege de Meulenhaoi. De Nederlandse muziek uit de boxen is even alleen voor de toeschouwers, maar als de deelnemers weer terug zijn zoekt iedereen zijn ouders of begeleider weer op: Met een brede lach én met de schittering in de ogen!