Close, de nieuwste film van de Vlaamse regisseur Lukas Dhont (31) scheert over hoge toppen. In de Verenigde Staten behaalde Close de Gold Q-Hugo Award voor Beste Film en de Silver Hugo Juryprijs op het 58e Chigaco International Film Festival en won de hoofdprijs op het Mill Valley Film Festival. Deze gevoelige, humanistische film laat onze menselijke instincten voor contact en genegenheid zien, te midden van de overweldigende druk om ons te conformeren. Vrijdag 15 september om 20.00 uur draait Close in de theaterzaal van Elckerlyc.

Close is een film die vanaf de eerst seconde onder de huid kruipt, en daar ook blijft zitten. Een parel van wereldformaat waarin het verhaal vertelt wordt van vriendschap van twee jongens die samen opgroeien. Het kinderleven lijkt zo simpel. Je gaat naar school om te leren, speelt met vrienden en hoeft bijna niks zelf te doen, want dat doen je ouders. Wat nog wel eens wordt vergeten, is dat kinderen zich ontwikkelen. Dat brengt veel teweeg omdat die kleine mensjes niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Regisseur Lukas Dhont snapt dat maar al te goed en brengt dat prachtig naar voren in Close. Een mooie spirituele opvolger van zijn vorige film Girl.

De dertienjarige Rémi (Gustav de Waele) en Léo (Eden Dambrin) zijn onafscheidelijke vrienden. Ze doen alles samen, niets of niemand kan ze uit elkaar houden. Maar die idylle kan niet blijven duren. Doordat ze zo close zijn, roddelen hun puberale klasgenoten over ze; misschien zijn ze wel meer dan vrienden. Rémi trekt zich niet veel aan van deze pesterijen, maar het homolabel staat Léo totaal niet aan. Zijn frustratie reageert hij af op Rémi, wat een breuk in hun vriendschap veroorzaakt.

Indrukwekkend

De eerste helft concentreert zich op de vriendschap tussen de twee jongetjes, de tweede dealt met het wegvallen ervan. De film is soms behoorlijk intens. Dat hij over kinderen gaat, betekent niet automatisch dat hij kinderlijk is; veel volwassener kan de materie niet worden. Des te indrukwekkender zijn de kind-acteurs; ze praten en gedragen zich precies zoals kinderen in werkelijkheid. Ze spelen hun rollen zelfs overtuigender dan de volwassenen.

Het thema seksualiteit is makkelijk te bestempelen als problematisch. Wie dat doet stript de film echter van alle nuances die rondom het thema zijn aangebracht. In de film Close gaat het om het ontdekken van je eigen identiteit. Vooral in de tweede helft van de film komt dat intens naar voren. Het contrast tussen de close-ups en de benadrukte leegte in het camerawerk bouwt voort op de thema’s. Zonder te veel weg te geven. Close verdient dan ook des temeer de prijzen die werden toegekend.

Kaartjes zijn te bestellen via: www.elckerlyc.nu