Zondag 10 september vond onder zonovergoten omstandigheden de jaarlijkse brommer toerrit plaats van de Brommer Oldtimer Club uit Diessen. Traditiegetrouw meldden zich ’s ochtends al vroeg de eersten om in te schrijven. En ja, dat zijn de èchte liefhebbers die zich op het terras van ’t Trefpunt zo strategisch mogelijk opstellen om maar zeker geen enkele brommer te hoeven missen. Die kans lag zeker op de loer, want het aantal deelnemers zou uitkomen op 317.

Spelregels

Het rijden van een toerrit is aan regels gebonden. Uiteraard de verkeersregels, maar zeker ook aan gedragsregels. Zo geeft de organisatie de deelnemers nadrukkelijk mee dat het geen wedstrijd is, maar een toerrit. Iedereen wordt verzocht rustig te rijden, met maximale respect voor andere weggebruikers. Dit lijkt zo vanzelfsprekend, maar het is toch een kwestie van blijven herhalen en herhalen.

Spanning voor vertrek

Al snel na aanmelding vormen zich groepjes, al dan niet met een brommer als middelpunt. Nee, de gesprekken gaan niet over voetbal, maar zeer waarschijnlijk over het rubbertje waarmee de brandstoftank vast zit. Of nog sterker, het moertje waarmee het rubbertje vast zit. Tot in het kleinste detail wordt de groep het wel of niet eens of het boutje en moertje origineel is of niet. De eigenaar van de brommer luistert aandachtig mee en knikt na verloop van tijd goedkeurend ‘zie je wel’. Richting de klok van 11.30 uur komt er spanning in de lucht; de deelnemers komen in beweging en zoeken hun eigen heilige graal op om zich gereed te maken voor vertrek. Uiteindelijk is het zover en kan de organisatie het sein op groen zetten. Even is de overkant van de Kerkstraat aan het zicht onttrokken.

Lely motorwagen

Dit vertrek was op zich een bijzondere gebeurtenis. Want wat wil het geval? De Stichting BOC beschikt sinds 2018 over een motorwagen, die min of meer per toeval op hun pad kwam. Deze motorwagen (49cc) is van het merk Lely, komt uit Den Haag en is destijds gefabriceerd om ouderen en minder-validen te kunnen vervoeren. Ook toen al wilden mensen graag mobiel zijn. Soms uit luxe, maar soms ook uit medische noodzaak. Het bouwjaar van de motorwagen is 1956. Zonder het toen zelf te weten mag de heer Van der Lely als de geestelijke vader van de huidige brommobiel worden gezien.

Restauratie en doel

Na aanschaf volgde snel een restauratie van de motorwagen. Al snel ontstond het idee om deze bij de jaarlijkse toerrit in te zetten voor een medemens met een beperking. Dit is vanaf het begin al een schot in de roos. De hoofdsponsor bepaalt wie de gelukkige is.

Vorig jaar was het de beurt aan Lars van Dal. Vader Jan hierover: “Wij vinden het geweldig dat door BOC mensen met een beperking mee worden genomen met de brommertocht. Wij waren ook blij dat Lars hiervoor is uitgenodigd, en vooral toen hij terug kwam met een grote smile op zijn gezicht.”

Dit jaar is het de beurt aan Annie Hermans, zus van Piet. Annie heeft een beperking, is 71 jaar, woont begeleid in Tilburg. Ze kan zich goed redden, zij het met een vaste structuur. Annie genoot er erg van. Aan Ad de eer om de chauffeur te zijn van de Lely, met Maya als begeleidster in de directe omgeving. Ad na afloop: “Annie vond het geweldig en heeft van begin tot het eind genoten. Ze zwaaide als een koningin naar iedereen.”

De Stichting BOC voelt zich vereerd dat ze met dit kleine gebaar zoveel plezier kunnen bieden aan een medemens met een beperking. Hoe mooi kan het zijn! Maar vooral ook dat ze op deze manier een maatschappelijk doel combineren met haar culturele rol.

De toerrit

Terug naar de toerrit. Deze uitgepijlde rit over ruim 86 km voerde door de Kempen. Via het mooie Esbeek binnendoor naar Reusel. Van Reusel naar Postel, om daarna via de Weebosch en Eersel, Knegsel, Vessem, de Beerzen weer richting Diessen te rijden. Een tocht die onderweg rijkelijk is voorzien van horeca; kortom de deelnemers komen niet om van de honger en de dorst.

Voor de mooist gerestaureerde is een trofee beschikbaar, van oude brommeronderdelen gemaakt door Pietje Hermans. Elk jaar opnieuw weet hij weer iets creatiefs te verzinnen, waar hij zelf trots op is (zo bescheiden als ie is) en nog trotser als de winnaar ook enthousiast is. De eer viel dit jaar te beurt aan Hans Pelders uit Bergeijk, met een Kreidler RS uit 1978.

Geslaagd evenement

De organisatie kijkt terug op een zeer geslaagd evenement. En natuurlijk, elke organisatie is zonder meer blij als het evenement zonder problemen verloopt en na afloop enkel positieve geluiden zijn te horen. Maar de kers op de taart is toch wel de ingekorte rit met de Lely. Ervaren wat een klein gebaar voor grote vreugde kan brengen voor de medemens met een beperking. Met alle plezier heeft de organisatie er dat voor over. Zelfs zo, dat dit een jaarlijks terugkerend onderdeel is geworden van het evenement.