Het vervoer blijft ons goed bezig houden en de auto blijft in Nederland nog steeds vervoermiddel nummer één. Vooral in de plattelandsgebieden blijkt het moeilijk om iedereen de auto uit te krijgen. Lijnbussen werden op veel plaatsen al wegbezuinigd (zoals in Hulsel) en lege buurtbussen rijden dag in dag uit zonder passagiers rond naar bestemmingen waar geen vraag ligt. Aloude bushaltes worden geschrapt (Esbeek) of ingeperkt (zoals in Hilvarenbeek waar mogelijk alleen halte Doelenstraat over blijft). Met het plaatsen van een liftzuil in afgelegen kernen moet de mobiliteit weer een boost krijgen.
door Harrie Wenting
Het is een opvallende zuil in de kromming van de weg ter hoogte van de kerk in Hulsel. Wie daar over de Willibrordlaan rijdt kan hem zien en met een beetje geluk lichten de letters van een bestemming voor een lifter op. Om te kijken of het werkt nemen we de proef op de som.
Vanuit mijn woning loop ik naar de zuil en lees daar de uitnodiging van de Brainport regio om deze nieuwe voorziening te gebruiken. Het is slimmer, duurzamer en veiliger, lees ik op het info-bordje.
De liftzuil is tussen 6.30 uur en 22.30 uur geopend.
Hoe werkt het?
Aan de achterzijde is een kaart van de omgeving getekend met daarop de plaatsen waar nog meer van deze zuilen geplaatst zijn. Met Luijksgestel, Weebosch, Wintelre, Knegsel en Hoogeloon, zijn het allen dorpen die niet aan de hoofdroute van een buslijn liggen. Op de kaart zijn bij een aantal plaatsen knoppen geplaatst. Als ik op zo’n knop druk en zo een bestemming kies, lichten er aan de zijkant van de zuil gedurende zes minuten de letters van mijn gevraagde bestemming op. Een automobilist die passeert kan dat zien en kan dan stoppen. Ik twijfel even over de bestemming en laat Hilvarenbeek en Tilburg maar even links liggen. Ik kies voor Reusel, een afstand van vier kilometer die ook te voet nog te doen zou zijn, maar niet als je slecht ter been bent natuurlijk. Verwachtingsvol ga ik voor de zuil aan de kant van de weg staan en luister of er auto’s passeren. Dat zijn er in die tien minuten welgeteld tien. Maar helaas word ik, of mijn bestemming, niet opgemerkt door de bestuurders. Ze zullen natuurlijk nog aan het fenomeen moeten wennen!
Als na zes minuten mijn bestemming op de zuil weer dooft kijk ik nog even rond en besluit maar naar huis te lopen om daar de fiets te nemen. Dat kan natuurlijk altijd ook nog.
Sociaal alternatief
De Hulselse bevolking heeft het initiatief met lichte verbazing begroet. Jaap Verheyen van de dorpsraad Hulsel vindt het een charmante proef waarin een mooie kans ligt voor de kleine kernen. Mocht het project later opgeschaald worden dan zal dat nog voordelen op kunnen leveren. “Naast meer bekendheid kan dan ook een retourrit makkelijker worden”, voorziet hij. Hij ziet het initiatief ook als een sociaal alternatief voor vervoer rond de kleine kernen.
Vervolg of niet?
De Kempengemeenten en de brainportregio zien dit nieuwe initiatief als een test, ook om te zien of de liftmentaliteit die er ooit was weer een stukje teruggebracht kan worden. Tot eind 2024 wordt er gekeken of er voldoende gebruik van gemaakt wordt om het al of niet een vervolg te geven.