De politie krijgt steeds meer aangiftes en meldingen over malafide webwinkels. Aankoopfraude is inmiddels de meest voorkomende vorm van online fraude. Ook de komende tijd maken oplichters weer volop misbruik van de feestdagen en de drukte rondom cadeau-aankopen. Van november tot en met januari zien we steeds een flinke stijging van het aantal aangiftes.
Sinds corona zien we een verschuiving van de manier waarop online aankoopfraude wordt gepleegd. Eerst ging het vooral om online handelsplaatsen zoals marktplaats.nl. Nu zien we steeds vaker dat burgers worden opgelicht via webwinkels.
“Tv besteld van 425,- nooit aangekomen. Website en telefoonnummer liggen eruit. Ik heb aangifte gedaan, bij 3 aangiftes wordt het iban geblokkeerd. Dus aangifte doen a.u.b.!”
Cijfers
Aankoopfraude
Volgens recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is aankoopfraude de meest voorkomende vorm van online fraude. In 2022 werd zo’n 6% van alle bestelde en betaalde producten of diensten nooit geleverd. Volgens het CBS ging het daarbij in 30% van de gevallen om niet geleverde kleding, sportartikelen, schoenen of (kleding)accessoires. Bij 14% ging het om elektronica of huishoudelijke apparatuur. Ook computers, tablets, mobiele telefoons of bijbehorende accessoires werden vaak besteld, maar niet ontvangen; in 9% van de delicten.
“Dit bedrijf is een oplichting site. Camera gekocht 135 euro. Dag geld.”
Aangiftes
Jaarlijks zijn er 40.000 tot 50.000 aangiftes van aan- en verkoopfraude. En we vermoeden dat dit slechts een derde van het werkelijke totaal is. Vaak gaat het om kleine bedragen, dus doen mensen geen aangifte. Als je kijkt naar gedigitaliseerde criminaliteit is dit echt de bulk.
Stijging rondom feestdagen
Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) ziet elk jaar vooral rond de ‘feestmaanden’ een flinke stijging van het aantal aangiftes van webwinkelfraude. Het is daarbij opvallend dat online oplichters steeds vaker gebruikmaken van buitenlandse bankrekeningen en buitenlandse payment service providers (psp’s). Dat kan te maken hebben met het feit dat politieteams in het hele land meer webwinkelfraudezaken gedraaid hebben. Hiervoor werken wij in Nederland goed samen met de banken en psp’s. Bij een derde melding over een bepaald rekeningnummer wordt de bank geïnformeerd en kunnen we de fraudeurs de pas afsnijden. Daarom is het echt noodzakelijk om aangifte te doen. We zijn nu ook hard bezig om dergelijke informatie te delen met psp’s in het buitenland.
“Afgelopen zaterdag ook een koffieapparaat besteld van € 300. Maandag had ik ze geprobeerd te bellen, geen reactie ook niet email. Zeker opgelicht!”
Doe onderzoek
Intussen blijft het als consument opletten wat je doet. Tijdens de feestdagen zijn mensen vaak gehaast om cadeaus te kopen. Dit maakt hen kwetsbaarder voor oplichting. We zien jaarlijks alleen al 8000 aangiften van mensen die zijn benadeeld via Instagram. Dat is bijvoorbeeld die sneaker die voorbijkomt voor die net iets te mooie prijs. Maar dan zit je lekker thuis en flitst zoiets voorbij en druk je te snel op die Instagram-link, zonder eerst te controleren of je af te vragen: ‘Wat is dit voor een website? Hebben anderen hier ervaringen mee?’ En dan is het zo gebeurd! Ook hier is de boodschap: als je een webshop niet kent, neem dan even de tijd om de betrouwbaarheid te controleren voordat je iets bestelt. Raadpleeg recensies en let op de genoemde waarschuwingssignalen.
Waaraan herken je een malafide webwinkel?
-Te mooie aanbiedingen
Wees argwanend als een aanbieding te mooi is om waar te zijn. Malafide webwinkels lokken klanten vaak met extreem lage prijzen om snel geld te verdienen.
-Onveilige betaalmethoden
Controleer altijd de betaalmethoden. Vermijd webwinkels die vragen om betalingen via ongebruikelijke kanalen – bijvoorbeeld via iDeal naar een buitenlandse bank.
-Kijk bij de website goed naar de algemene zaken
Als contactgegevens of bedrijfsgegevens ontbreken, zoals het Kamer van Koophandel-nummer, adres of telefoonnummer, dan is dat een rood signaal. Hoewel de fraudeurs tegenwoordig steeds sluwer te werk gaan en dergelijke informatie steeds vaker wel aanwezig is. Tot en met medewerkers die telefoontjes beantwoorden aan toe…
-Ontbreken van beveiligde verbinding
Let op de ’https://’ in de webadresbalk en het slotpictogram. Dit geeft aan dat de verbinding beveiligd is. Ontbreekt deze beveiliging, winkel dan niet op de website.
-Check de recensies
Maar let op! Als een website bijvoorbeeld aangeeft ruim duizend reacties te hebben op Trustpilot, met een gemiddelde beoordeling van 4,5 ster, hoeft dit nog niet waar te zijn. Als je kijkt op de echte pagina van Trustpilot of een andere reviewwebsite blijkt vaak iets heel anders. Bijvoorbeeld alleen maar zeer negatieve reacties over het niet leveren van goederen.
-Wanneer er meerdere meldingen over een webwinkel zijn, staat dit aangegeven op deze onderwerppagina op Politie.nl
Melden kan op de volgende manieren:
-Bij spoed:112
-Geen spoed, wel politie: 0900-8844
-Meld Misdaad Anoniem (MMA): 0800-7000
-Via mail: nihat.karacan@politie.nl / ann-christien.van.der.geld@politie.nl
-Via de site: www.politie.nl
Wijkagenten Nihat Karacan en Ann-Christien van der Geld