Vele mensen zwelgen bij de nostalgie van een jeugdvriendschap. Hoe had het leven eruitgezien als je elkaar niet uit het oog verloren was? Is kalverliefde een goede basis voor een volwassen relatie? Zou een hechte vriendschap zijn uitgegroeid tot een levenslange liefde? Antwoord vinden op deze vraag is maar weinigen gegeven. Dat geldt niet voor de Koreaanse jeugdvrienden Na Young en Hae Sung uit de film ‘Past Lives’ die twaalf jaar na hun laatste treffen weer contact krijgen. Deze debuutfilm van de Koreaans-Amerikaanse filmmaker Celine Song is woensdag 18 september vanaf 20.00 uur te zien in de grote zaal van CC Elckerlyc in Hilvarenbeek.

De film ‘Past Lives’ is deels gebaseerd op eigen ervaringen van de regisseur. Celine Song presenteert de fictieve Nora (Greta Jiehan Lee) en Hae Sung (Teo Yoo) die in het Zuid-Korea van de jaren negentig van de vorige eeuw de dikste vrienden zijn. De twee kunnen lezen en schrijven met elkaar en hun ouders stimuleren dat. Hun vriendschap en wellicht ontluikende liefde komt tot een abrupt einde wanneer Na Young met haar zusje en ouders naar Canada emigreert. De film maakt dan een sprong van twaalf jaar. Na Young heeft zich als schrijver gesetteld in New York. Via de Facebookpagina van haar vader verneemt ze van de pogingen van Hae Sung om met haar in contact te komen. Ze was moeilijk te vinden, omdat ze zich de Amerikaanse naam Nora heeft aangemeten. Er ontstaat een intensief webcamcontact. Het tweetal heeft heel wat in te halen, maar zijn ook allebei hun eigen weg ingeslagen.

Aziatische afstandelijkheid

John Lennon zong ooit dat ’het leven gebeurt terwijl je bezig bent andere plannen te maken’ en dat is precies het nostalgische thema dat voortdurend boven ‘Past Lives’ hangt. Song vertelt het verhaal in horten en stoten, maar zwelgt niet in de vraag hoe het leven had kunnen zijn. Ze blikt af en toe terug naar de jeugd van de twee hoofdpersonen, maar maakt ook immense sprongen van meer dan tien jaar. Vooral Nora is echt een ander mens geworden. In volledig Amerikaanse handen was dit op ware gebeurtenissen geïnspireerde drama een sentimenteel soepzooitje geworden. Maar Song hanteert de gepaste Aziatische afstandelijkheid en subtiele culturele gebruiken. Als Na Young en Hae Sung elkaar na nog eens 12 jaar eindelijk treffen schrikt de Koreaanse man van de knuffelbereidheid van zijn jeugdvriendin. Het is in Oost-Azië niet gebruikelijk om elkaar zomaar in de armen te vallen, zelfs niet als je een hechte familieband of vriendschap hebt. Dit onderstreept Songs intentie om zich te richten op welke gevoelens hierbij komen kijken. De vraag is niet hoe het exact in elkaar steekt, maar hoe het tot dit punt is gekomen.

Klein meesterwerk

Het regiedebuut van Song is omgeven met fijnzinnigheden en prachtige verstilde momenten. Emoties worden klein gehouden en zaken worden niet hardop uitgesproken maar zijn door de toeschouwer prima te peilen. Zo smelten de Aziatische en Amerikaanse cultuur langzaam samen. De wonderschone film ‘Past Lives’ gaat zo onder de huid zitten dat het moeilijk meer loslaat. Dat maakt de film tot een klein meesterwerk van een veelbelovende debutant. Kaartjes zijn te bestellen via: www.elckerlyc.nu