Dat goed kunnen lezen essentieel is voor de verdere ontwikkeling van een kind, dat is algemeen bekend. Dat je beter leert lezen als je er ook plezier in hebt, spreekt vanzelf. De Nationale Voorleeswedstrijd is daarvoor in het leven geroepen. Op 30 januari vond, georganiseerd door de Bibliotheek Midden-Brabant, de editie voor de gemeente Hilvarenbeek plaats in C.C. Elckerlyc. Eerder hadden de Beekse scholen al een eigen kampioen geselecteerd en die traden nu tegen elkaar in het veld. De winnaar van de gemeentelijke wedstrijd, waarbij de kandidaten elkaar weinig ontliepen, werd Benthe Rozema.
door Kees van Kemenade
Benthe is nog steeds een beetje beduusd van de uitslag en alle aandacht die dat met zich mee brengt: “Ik ben natuurlijk heel blij met de prijs. Van te voren hebben we flink geoefend, in de klas, maar vooral met papa en mama. Ik had het boek Botje van Janneke Schotveld gekozen om uit voor te lezen. Het eerst werd ik aangetrokken door de kaft, vooral de omslag. Toen las ik op de achterzijde waar het boek over ging en toen wist ik het, een spannend verhaal.”
Alle deelnemers waren meisjes. Hoe zou dat komen? “Meisjes lezen veel meer dan jongens en die vinden het ook heel leuk om voor te lezen. Je moet dan een beetje acteren en dat kunnen wij nu eenmaal beter.”
En wat vind je moeilijk aan voorlezen? “Het lastigst vind ik het duidelijk articuleren van woorden, zeker als je delen wat sneller wilt lezen als het spannend is.”
Deelnemers
Aan de huldiging van de winnares was een spannende wedstrijd vooraf gegaan. De deelnemers van zes van de zeven Beekse scholen, werden aangekondigd door Thomas de Rapper, die voor elke deelnemer een speciale rap had geschreven. Achtereenvolgens traden de volgende voorlezers voor het voetlicht: Jinte van de Wouw (De Vlinderakker) met een fragment uit ‘Mees Kees gaat Verhuizen’ van Mirjam Oldenhave; Jenthe de Lange (De Doelakkers) met ‘Die Zomer met Jente’ door Enne Koens; Minke Verhoeven (Willibrordus) las voor uit ‘Harry Potter en de Steen der Wijzen’ van J.K. Rowling; Luna Luijten (Torenlei) koos ‘Glory, Race naar de Vrijheid’ door Lauren St. John; dan de winnares Benthe Rozema (Starrebos) en tenslotte Imme Dekkers (De Driehoek) die voorlas uit ‘Fake’ geschreven door Carry Slee. De verschillen in kwaliteit van voorlezen waren niet groot, maar elk van de kandidaten blonk wel ergens in uit. De rust van het voorlezen, het acteren van de stemmetjes, het opvoeren van spanning, articuleren, rustpauzes,….
Twee winnaars
De vakjury, Yvonne de Brouwer, Tirza van Strie en Peter Kok wogen alle ingrediënten van elke voorleesbeurt af en beslisten tenslotte. Benthe gaat door naar de regionale editie van de Nationale Voorleeswedstrijd, die op 15 maart wordt gehouden in Goirle.
Ook de leerlingen in ze zaal mochten stemmen, voor de Publieksprijs. Daarbij kwam als winnaar uit de bus Imme Dekkers en ook zij kreeg een beker.
Relevantie voorlezen
Over het belang van voorlezen waren alle aanwezigen het eens. “Wij willen vooral ook het plezier van lezen benadrukken en dan zeker het voorlezen. Alle (groot)ouders zouden dat moeten doen”, vertellen de juryleden. “Het is een heel andere ervaring dan wanneer je zelf leest. En als je zelf wordt voorgelezen, ga je dat later ook doen bij je eigen kinderen. Het is ook iets dat ouder en kind mooi sámen brengt. En natuurlijk zijn er de bijkomende voordelen zoals het opbouwen van een woordenschat.”
Die meningen worden gedeeld door de onderwijsgevenden, zoals Wendy Jonkers van Kindcentrum Willibrordus. “Wij doen er op school alles aan om het leesplezier te vergroten. Met een mooie bibliotheek bijvoorbeeld, en een actuele collectie, zodat de kinderen de boeken kunnen kiezen die nu populair zijn. We stimuleren het lezen ook met een wedstrijd zoals deze, de beste voorlezer van de klas en van de school. Of met de Boekenbabbels en dan laten we onze leraren vertellen over boeken die ze interessant vinden.”
Het mooie zou zijn als ook de ouders dit oppikken en door zelf ook voor te lezen het leesplezier van hun kinderen vergroten.